Regardless of what people say or think about you, just remember that the only one you have to please is ALLAH

Sunday 26 April 2015

Pregnancy: Prosedur Check-up Knilik Kesihatan

Assalamualaikum.
Bismillahirrahmanirrahim.

Prosedur Chek-up Klinik Kesihatan (KK) - Klinik Kesihatan Bandar Botanik, Klang:



Klinik Kesihatan Bandar Botanik, Klang

1. First time datang - bukak buku merah - nurse interview personal details, family history (penyakit sendiri, husband, mak ayah) - sejarah kandungan (gugur/tak, kandungan keberapa, ada genetik kembar/tak), etc. Mention nama area tempat tinggal untuk match check-up dengan nurse kawasan masing2 (bilik check-up lain2 untuk kawasan tempat tinggal yang berbeza)

2. Regular check up - sampai KK letak buku merah dalam bakul temujanji (contoh temujanji pukul 2pm, buku pon masuk dalam bakul 2pm).

3. Tunggu nurse panggil nama (nurse nak match buku yang dibawa ibu mengandung dengan buku merah yang disimpan di KK). Bayi2 didahulukan, jadi kesabaran yang tinggi diperlukan masa menunggu nama dipanggil.

4. Nurse panggil nama, bagi dua2 buku merah & mintak ke Lab ambil darah. Nurse akan selit dalam buku merah bekas nak amek darah.

5. Lab - letaklah buku anda dalam raga & tunggu pulak nurse dr lab panggil masuk untuk ambil darah. Selesai ambil darah, buku merah & darah tu hantar ke belakang tempat mereka nak cek guna instrument. Sambil tu orang dari lab akan bg bekas untuk ambil sampel urin. Selesai ambil urin, hantar sampel urin kat lab semula & tunggu kat depan lab balik untuk nurse bg semula buku pink dengan result darah & urine.

6. Dah dapat result, buku merah dengan result lab hantar semula ke kaunter pendaftaran dalam bakul yang disediakan. Lepas tu boleh la duduk menung depan bilik kawasan masing2 untuk tunggu nombor giliran kena panggil. 

7. Nombor naik je, cepat2 masuk bilik check-up dengan nurse kawasan masing2. First nurse suruh pergi timbang berat badan sendiri kat penimbang, kemudian duduk n inform la berapa berat badan. Nurse pon continue cek tekanan darah tinggi, review result darah & urine, review berat. Mana yang result tak ngam tu siapkan telingan untuk bebelan dari nurse. 

8. Nurse ni akan refer jadual sama ada kita perlu proceed jumpa doktor atau tak. Tapi certain kes (berat badan naik mendadak, Hb level rendah, kencing kotor, etc), mereka akan mintak proceed jumpa doktor. Kalau result tip top semua bagus, boleh balik terus & pergi farmasi kalau perlu untuk ambil ubat memandangkan nurse akan tanya stock ubat ada lagi atau tak (nurse akan keluarkan slip ubat). 

9. Kalau kena jumpa doktor, kena tunggu nombor giliran naik sekali lagi, dan jumpa doktor untuk update.

10. Selesai jumpa doktor kena pergi jumpa balik nurse untuk set next appointment tarikh & masa.

Banyak prosedur, banyak bersabar.

2 comments:

  1. Assalamualaikum. Nak bertnya. Klu ibu mengandung dan bekerja, boleh tak kalau minta orang lain hantarkan sample urine ke klinik?

    ReplyDelete